Fame fades away

Kunstenaar Menno Dimitri Ouderkerk toont vergeten gezichten in 'Fame Fades Away'

DOOR EMILE URBAN 1Twente Hengelo

Kunstenaar Menno Dimitri Ouderkerk is op dit moment te zien met zijn expositie 'Fame Fades Away' in Zie de Vide in Schouwburg Hengelo. Hierin toont hij vergeten gezichten van artiesten uit het begin van de vorige eeuw. Mensen die beroemd waren in die tijd, maar die nu haast niemand meer kent.

"Het is een periode uit de tijd die ik heel erg interessant vind," zegt Ouderkerk. "Het gaat over de jaren twintig en dertig. Je had toen een soort omslagpunt waarin kunstenaars in een keer heel beroemd werden bij een massapubliek. Dat kwam door de opkomst van de film en ontwikkeling van stomme film naar gesproken film. "Ik heb op internet gezocht naar artiesten uit die tijd en er heel veel gevonden. Er zijn mensen die ze vast nog wel kennen, maar er zijn ook artiesten bij die helemaal niemand meer kent."

Eén van die gezichten is die van Willy Castello, een Nederlands filmacteur. "Hij is naar Amerika gegaan in de jaren dertig," vertelt Ouderkerk. "In 1942 heeft hij nog een keer een booswicht gespeeld in een Amerikaanse film en is daarna compleet vergeten." Naast hem in de vide is acteur en cabaretier Louis Davids te herkennen die in de jaren dertig van de vorige eeuw is overleden. Daarnaast hangt werk met daarop het gezicht van Fien de La Mar, de bekende toneelactrice.

"Roem vervaagt. Vandaar de titel 'Fame Fades Away', Je vervaagt in de tijd."

Menno Dimitri vertelt dat Buziau een enorme invloed heeft gehad op de generatie artiesten die na hem kwamen, zoals Toon Hermans en Andre van Duin. "Zij hebben naar Buziau gekeken. Als je nu dit soort humor op internet bekijkt dan vind je het vast niet meer zo interessant of leuk. Je kunt soms wel zien dat hij een inspiratie was voor een generatie artiesten die daarna kwam. Het interessante van deze mensen is dat ze van een voorgeneratie zijn die ervoor heeft gezorgd dat theater groot werd en een massapubliek bereikte.

De mensen die zijn te herkennen in de werken in Zie de Vide zijn langzamerhand vergeten of in de vergetelheid geraakt. "Roem vervaagt. Vandaar de titel 'Fame Fades Away,' Je vervaagt in de tijd." Wie goed kijkt tussen de werken in Zie de Vide ziet dat Ouderkerk zichzelf er ook tussen heeft geplaatst met de tekst: "I am an artist and I don't mind if you are not".

"Ik ben natuurlijk niet zo belangrijk als al die anderen. Die mensen leven allemaal niet meer. Dat is ook het verschil. Al die mensen zijn verdwenen en misschien verdwijn ik ook wel in de tijd, want ik denk dat kunst niet voor eeuwig is. We zijn allemaal tijdelijk hier. Langzaam vervagen we. Dat vind ik wel een positieve boodschap om mee te geven."